Edukacja Montessori – na czym polegają te techniki edukacyjne?

0
Edukacja Montessori to niestandardowy sposób nauki wymyślony przez włoską lekarkę- Marie Montessori. Stworzyła go w opozycji do tradycyjnych rozwiązań. Dziś ma on zarówno swoim zwolenników jak i przeciwników. Na czym polega?

Podstawowe założenia edukacji Montessori

Podstawowym założeniem tego sposobu edukacji jest zorganizowanie dziecku wystarczającej swobody do rozwoju. Podopieczny powinien czuć się bezpiecznie i pewnie. Przyswaja on wiedzę bardzo szybko, więc trzeba dać mu po prostu do tego możliwość, Dziecko powinno być indywidualną, niezależną od rówieśników jednostką, dla której nauczyciel i rodzic będą jedynie wsparciem w przyswajaniu wiedzy.

Edukacja według Montessori – kluczowe zasady

Dziecko w centrum swojej edukacji

Według zasad edukacji Montessori to dziecko jest kluczem swojego rozwoju. Ono powinno narzucać kierunek i tempo swoim postępom. To złamanie schematu, typowego dla szkolnej edukacji. Nauczyciel przestaje być guru grupy podopiecznym, nie narzuca im tematów zadań, a przede wszystkim nie kieruje się wyłącznie zrealizowaniem systemowych założeń.

Naturalna tendencja do uczenia się

Metoda edukacji Montessori stawia na naturalna tendencję do naśladowania otoczenia i uczenia się na podstawie własnych odczuć. Dziecko posiada niezwykły dar szybkiego przyswajania informacji, przetwarzania ich i zapamiętywania. Potrafi uczyć same siebie, przecież to właśnie w ten sposób nabiera umiejętności chodzenia i mówienia. Idąc do szkoły traci tą chęć, bo nauka staje się przymusem. Najlepszym sposobem edukacji dzieci jest zatem dawanie im możliwości, by mogły spróbować. Dzieci stawiane w różnych sytuacjach, otoczeniu, mogąc pozwolić sobie na własne eksperymenty jak wygięcie czegoś czy powąchanie, będą szybciej nabierać świadomości. Zbędne jest wtedy używanie zewnętrznych motywatorów, dzieckiem kieruje naturalna ciekawość.

Obserwacja rozwoju dziecka

Szczególnie ważnym elementem tego sposobu edukacji jest obserwacja dziecka. Metoda Montessori wspiera rozwój podopiecznego wyłapując odpowiednie momenty do nauki. Zrywa z założeniem, że dziecku należy wyznaczyć czas na naukę i przerwy. Czasem najwyższa faza koncentracji zachwiana zostaje właśnie przez narzucenie schematu. Powinno się wykorzystywać okresy, w których dziecko jest podatne na pozyskiwanie informacji, dzięki czemu łatwiej przyswaja wiedzę. To opozycyjne do szkolnego systemu założenie, że dziecko nie powinno podążać w nabieraniu umiejętności na równi ze swoimi rówieśnikami. Według Montessori należy obserwować stadium rozwoju dziecka, wykryć jego wrażliwy moment i wtedy nakierować je na zdobycie odpowiednich kwalifikacji.

Edukacja Montessori nie wyklucza zasad

To, że dziecko może decydować o swoim rozwoju, nie oznacza, że całkowicie nie są mu narzucone zasady. Może robić to co chce, wyłącznie wtedy, gdy nie przeszkadza to rówieśnikom. Dodatkowo do swojego zajęcia może wybrać tylko jeden przedmiot. Nie jest dopuszczalne, by korzystał jednocześnie z puzzli i klocków. Kończy jedno zadanie zaczynając drugie. Nie występuje także wyeliminowanie z życia społecznego. Dzieci mogą ze sobą współpracować, działać w grupie, nie jest im to jednak narzucane.

Edukacja Montessori ma zarówno zwolenników doceniających indywidualne podejście do dziecka i jego naturalny proces uczenia się, ale także przeciwników uważających, że ta metoda nie przygotowuje podopiecznych do życia w narzucanych w późniejszym okresie systemów. Warto jednak przeanalizować, czy założenia oparte na obserwacji dziecka i szacunku do niego nie są kluczowe dla wychowania go według zasad, lecz eliminując stres i schematyczność.

.
Zobacz wszystkie wydarzenia

Napisz komentarz. Pamiętaj pisząc komentarz odpowiadasz za jego treść. Nikt nie jest anonimowy w internecie. Administrator zastrzega sobie możliwość usuwania lub edytowania komentarzy bez podania przyczyny. Prosimy o zachowanie kultury wpisów.

Dodaj swój komentarz.
Please enter your name here